Черните дупки генерират ветрове, които спират формирането на нови звезди

Черните дупки генерират ветрове, които спират формирането на нови звезди
Снимка: Thinkstock

Инструменти за космически наблюдения на американската Национална космическа агенция (NASA) и Европейската космическа агенция (ЕКА) показват, че черните дупки генерират свръхмощни ветрове от центъра към периферията си, пише на уебсайта си NASA. Учените отдавна предполагат, че е възможно да съществува такова явление, но доказването му беше трудно, поне досега.

Откритието предоставя на астрономите първата възможност да измерят силата на тези изключително бързи ветрове, доказвайки, че те са достатъчно мощни, за да възпрепятстват образуването на нови звезди в галактиките, където се намират. “Знаем, че черните дупки в центъра на галактиките могат да се захранват с материя и че този процес може да произвежда ветрове. Предполагаме, че това регулира растежа на галактиките”, казва Фиона Харисън от Калифорнийския технологичен институт в Пасадена. “Знаейки скоростта, формата и размера на ветровете, можем да разберем колко мощни са те.”

Миниатюрни сонди може да изследват атмосферата на Юпитер през 2030 г.

През 2030 година “ято” от малки сонди може да навлезе в облаците на Юпитер, изпращайки към Земята данни за гъстата атмосфер...

Отделящите рентгенови лъчи ветрове, които се генерират от черните дупки, се движат със скорост до една трета от скоростта на светлината. В новото изследване астрономите са проучили PDS 456 - ярка черна дупка, наричана още квазер, която се намира на 2 милиарда светлинни години от Земята. Тя поддържа ветрове, които носят повече енергия в секунда от енергията, излъчена от над един трилион слънца. “Сега вече знаем, че квазерните ветрове допринасят значително за загубата на маса в галактиката, „издухвайки“ запасите от газове, които са горивото за формирането на звезди”, обяснява Емануел Нардини от Университета Кийл в Англия.

Астрономите смятат, че свръхмасивните черни дупки и галактиките им се развиват заедно и взаимно регулират растежа си. Това се доказва отчасти от наблюдения върху струпванията в центъра на галактиките. Колкото по-голяма е масата там, толкова по-голяма е и свръхмасивната черна дупка. Последното откритие показва как свръхмасивните черни дупки и високоскоростните им ветрове влияят на галактиките. При увеличение на размера на дупката ветровете й избутват огромни количества материя извън галактиката, а това спира образуването на нови звезди.