Две черни дупки се приближават към сблъсък с невъобразим мащаб

Две черни дупки се приближават към сблъсък с невъобразим мащаб
Снимка: Thinkstock

В една далечна галактика двойка супермасивни черни дупки бавно се придвижват към космически сблъсък с мащаб извън представите на човешкия разум, обявиха астрономи, цитирани от The New York Times.

Завършекът на опасния спираловиден танц, който ще се състои след само милион години, може да освободи енергия, равна на 100 милиона експлозии на супернова, казва Джордж Джорговски от Калифорнийския технологичен институт. По-голямата част от тази енергия вероятно ще се освободи под формата на гравитационни вълни – мощни изкривявания на време-пространството, предвидени от Алберт Айнщайн, които обаче досега не са засичани директно. Възможно е да има и електромагнитни фойерверки.

Учените: Млечният път е заобиколен от стотици черни дупки

Преди много години, когато нашата галактика започнала да се образува, в центъра й се появила черна дупка. Сега тази черна дупка е извес...

Сливащите се черни дупки са открити по периодичното проблясване в един квазар – обект от светлина и енергия, който се намира в отдалечена галактика, позната като PG-1302-102. Квазарите са най-ярките небесни обекти в Космоса, като се смята, че източникът на енергията им са черните дупки. Най-логичното обяснение на проблясването, според учените, е двойка черни дупки, обикалящи една около друга на разстояние по-малко от една светлинна година. По думите на Джорговски двете черни дупки се намират на 290 милиарда километра една от друга.

„Това е най-убедителното доказателство за двойка черни дупки, намиращи се близо една до друга, на разстояние по-малко от Слънчевата система“, казва Ави Льоб, космолог в Центъра за астрофизика „Харвард-Смитсониан“, който не участва в изследването. Той предупреждава обаче, че все още предстои откритието да бъде потвърдено. Ако това се случи, то ще бъде „златна мина“ за младата научна област на вълновата астрономия. Проучването му би могло да хвърли светлина и върху бъдещето след няколко милиарда години, когато Млечният път и съседната галактика Андромеда се съединят, а черните им дупки на свой ред ще “затанцуват“ заедно.