През студените нощи на Марс се появява течна вода

През студените нощи на Марс се появява течна вода

През студените зимни нощи под повърхността на Марс се появява вода, според ново изследване, цитирано от Space.com. Роувърът Curiosity е открил доказателства, че когато през мразовитите нощи температурите паднат незначителните количества вода в атмосферата се превръщат в скреж, която се абсорбира в горните слоеве на марсианската почва и се втечнява. Течната вода се изпарява обратно в атмосферата след изгрева, когато температурите отново започнат да се покачват.

Преминаването на водата от твърдо състояние (скреж) в течност изисква наличие на определен вид сол, която, по думите на учените, разтопява скрежта дори при изключително ниски температури. Авторите на изследването отбелязват обаче, че малките количества течна солена вода в почвата на Червената планета не са достатъчни, за да поддържат микробактериален живот. Екстремните температури също правят условията невъзможни за съществуване на живи организми.

Имало ли е океан на Марс?

Учени от NASA твърдят, че са открили доказателства за наличието на океан на древния Марс. Той вероятно е бил с размерите на Арктически...

Въпреки че на древния Марс е имало течащи реки и огромни езера, днес на планетата властва суша. Изглежда, че цялото количество течна вода на повърхността й е или във вид на пари, или на скреж. Новите открития предполагат, че под пустинната повърхност протичат невидими процеси. Сондирайки почвата на Червената планета, Curiosity е открил химическо вещество, наречено калиев перхлорат, което е вид сол.

Изследователите казват, че перхлоратът абсорбира скрежта от повърхността, стопява я и създава тънък слой от солен разтвор. След това втечнената вода е в състояние да се просмуче дори по-дълбоко в марсианската почва, смесвайки се с други соли. Добавянето на течна вода служи като задвижващ механизъм за тези соли, позволявайки им да преминават от едно на друго място в почвата.