Засечен е сигнал от тъмна материя

Засечен е сигнал от тъмна материя
Снимка: Thinkstock

Астрономи са засекли сигнал, чийто източник може да е мистериозната тъмна материя, пише Space.com.

Анализирайки данни, събрани от апарата Newton на Европейската космическа агенция (ЕКА), научен екип е забелязал странна амплитуда в рентгеновите емисии, идващи от два различни небесни обекта – галактиката Андромеда и галактическия куп Персей. Сигналите не съответстват на позната частица или атом и това означава, че може да са произведени от тъмна материя, посочват изследователите.

Рентгенови лъчи свидетелстват за наличие на тъмна материя във Вселената

Като проучиха наблюдения, извършени с телескопи на НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА), астрономи откриха следа, която навежда...

„Начинът на разпространение на сигнала в галактиката отговаря на това, което сме очаквали от тъмната материя – концентриран и интензивен в центъра на обекта и по-слаб и разсеян по краищата“, обяснява съавторът на изследването Олег Ручайски от Федералното политехническо училище в Лозана (EFPL). „За да потвърдим откритието си, проучихме данни от нашата собствена галактика – Млечния път, и направихме същите наблюдения“, добавя ръководителят Алексей Боярски от EFPL и Лайденския университет в Холандия.

Тъмната материя е кръстена така, тъй като нито поглъща, нито излъчва светлина и по тази причина не може да се наблюдава директно. Астрономите обаче знаят, че тъмната материя съществува, защото тя взимодейства гравитационно с нормалната материя, която можем да видим и докоснем. Наблюденията на движението на звездите и динамиката на галактиките предполага, че около 80 процента от материята във Вселената е тъмна материя, която излъчва гравитационна сила, но не взаимодейства със светлината.

„Потвърждението на това откритие може да доведе до конструирането на нов вид телескопи, специално проектирани да изследват сигналите от частиците на тъмната материя“, казва Боярски. „Ще знаем накъде да гледаме, за да проследим тъмните структури в Космоса и да реконструираме начина на формиране на Вселената“.