Учените откриха вълните на пространството!

Учените откриха вълните на пространството!

Физиците от обсерваторията LIGO (Laser Interferometric Gravitational Observatory) официално обявиха откриването на гравитционните вълни – смущения на пространство-времето, предсказани преди сто години от Айнщайн.

За откритието заявиха учените от Физичния факултет на Московския държавен университет, които участват в международната колаборация LIGO, съобщава Lenta.ru.

Откриха най-мощната светлина във Вселената

Международна група учени от обсерваторията Major Atmospheric Gamma-ray Imaging Cherenkov (MAGIC) съобщиха, че са открили най-мощното ко...

Гравитационните вълни са регистрирани на 14 септември 2015 г. в 5:51 часа лятно северноамериканско източно време на двата детектора близнаци на лазерната интерферометрична гравитационно-вълнова обсерватория LIGO в Линингстън (щата Луизиана) и Ханфорд (щата Вашингтон) в САЩ.

"На четири километра регистрираното отклонение е едва 10 на степен минус 19 метра – това е десет хиляди пъти по-малко от диаметъра на протона, ядрото на водородния атом", казва руският физик Михаил Городецки, един от участниците в колаборацията, цитиран от РИА Новости.

Смущенията са породени от двойка черни дупки (29 и 36 пъти по-тежки от Слънцето) в последните части от секундата преди тяхното сливане в по-масивен въртящ се обект (62 пъти по-тежък от Слънцето).

За части от секундата около три слънчеви маси се превърнали в гравитационни вълни, чиято максимална мощност на излъчване е била около 50 пъти по-голяма от тази на цялата видима Вселена. Сливането на черните дупки е станало преди 1,3 милиарда годни (толкова време гравитационното смущение е пътувало до Земята).

Експеримент не потвърди, че Вселената е холограма

Детекторът "холограф", създаден от учените от лаборатория Ферми, не успяха да открият следи, че нашата Вселена се явява плоска холограм...

Анализирайки моментите на преминаване на сигналите, учените установили, че източникът на сигнала е разположен в Южното полукълбо. Резултатите от изследването са изпратени от учените за публикуване в сп. Physical Review Letters.

Откритието е съвместно на колаборациите LIGO (която включва също колаборацията GEO и Австралийския консорциум за интерферометрична гравитационна астрономия) и френско-италианския VIRGO, чийто детектор е разположен недалече от Пиза.